Contractul de concesiune


Nu am mai scris de mult aici si am considerat ca ar fi cazul sa vin cu ceva noutati.In acest articol am sa scriu cate ceva despre contractul de concesiune publica .Cadrul legal al contractului de concesiune publica este reprezentat de O.U.G.nr 54/2006 pe care le vom dezvolta pe parcurs.Mai intai sa vedem insa ce se intelege prin acest contract de concesiune publica.
1.Definitia si trasaturile contractului de concesiune.
Articolul 871 alin.(1) din codul civil prevede:"concesionarul are dreptul si,in acelasi timp obligatia de exploatare a bunului ,in schimbul unei redevente pe o durata determinata,cu respectarea conditiilor prevazute de lege si a contractului de concesiune."Potrivit art. 1 alin (2) din O.U.G.NR.54/2006 concesiunea de bunuri publice reprezinta acel contract incheiat in forma scrisa prin care o autoritate publica,denumita concedent ,transmite pentru o perioada determinata,unei alte persoane numita concesionar,care actioneaza pe riscul si pe raspunderea sa ,dreptul si obligatia de exploatare a unui bun proprietate publica,in schimbul unei redevente.
Mai departe vom vedea ce trasaturi rezulta din aceasta definitie;
   a)reprezinta un contract ,care avand ca obiect  bunuri proprietate publica este un contract administrativ;
   b)caracterul temporar al contractului ,el incheindu-se pe o perioada determinata de parti.care nu poate fi mai mare decat limita maxima stabilita de lege,respectiv cea de 49 de ani .
  c) obiectul contractului poate fi reprezentat de un bun proprietate publica a carui exploatare constituie ,in egala masura ,un drept si o obligatie pentru concesionar.
  d) concesionarul actioneaza pe riscul si raspunderea sa;
  e) caracterul oneros al contractului concretizat ,concretizat in plata de catre concesionar a redeventei;
  f) contractul de concesiune cuprinde o parte reglementara si o parte conventionala.
2.Partile contractului de concesiune
Fiind un contract bilateral,contractul de concesiune se incheie intre 2 parti ,respectiv concedentul ,cel care transmite concesiunea si concesionarul,cel care primeste in concesiune bunul respectiv.Calitatea de concedent,poate apartine potrivit art. 5 din O.U.G. nr. 54/2006 ,in numele statului sau unitatii administrativ teritortiale ministerelor sau altor organe de specialitate al administratiei publice centrale ,pentru bunurile proprietate publica a statului,consiliilor judeteme si locale ,consiliului General al Municipiului Bucuresti si institutiilor publice de interes local ,pentru bunurile proprietate publica a unitatilor administrativ-teritoriale.Calitate de concesionar poate avea potrivit art. 6 din O.U.G. nr 54/2006 si art.871 alin (2) din Codul civil orice persoana fizica sau juridica de drept privat romana sau straina.
3.Procedura de concesionare
O alta problema pe care o vom analiza aici este procedura sau modalitatea de concesionare.Aceeasi O.U.G. 54/2006 instituie prin art. 12 principiul aprobarii concesiunii pe baza studiului de oportunitate si a caietului de sarcini care se elaboreaza in baza studiului de oportunitate ,prin Hotarare de Guvern sau prin hotarare a consiliului judetean,orasenesc sau comunal dupa caz.
Cele doua proceduri de concesionare ,instituite prin art. 14 sunt urmatoarele:
   A)concesionare prin licitatie publica
   B) Concesionarea prin atribuire directa

   A)Concesionarea prin licitatie publica
    Asadar vom trece la analiza primului tip de concesionare publica  si anume cel prin licitatie .Licitatia la randul ei se deruleaza  astfel:
          -concedentul  are obligatia sa publice in Monitorul Oficial,Partea a VI-a ,si intr-un cotidian de circulatie nationala si locala anuntul de licitatie;
          -orice persoana interesata are dreptul de a solicita si de a obtine documentatia de atribuire si clasificari privind aceasta documentatie.
           -concedentul are obligatia de a raspunde ,in mod clar,complet si fara ambiguitati,la clarificari,si de a transmite raspunsurile catre persoanele interesate;
          -procedura de licitatie se poate desfasura numai daca in urma publicarii anuntului de licitatie,au fost dispuse cel putin 3 oferte valabile.
    B)Concesionarea prin negociere directa se aplica atunci cand dupa repetarea procedurii de licitatie nu au fost depuse cel putin 3 oferte valabile.
4.Incetarea contractului de concesiune
 Sa analizam acum si modalitatile de incetare a contractului de concesiune.Potrivit art. 57 din lege,incetarea contractului poate avea loc in una din urmatoarele modalitati:
  1)regula :la expirarea duratei pentru care s-a incheiat contractul
  2) exceptia :inainte de expirarea termenului in urmatoarele situatii:
    a)prin denuntarea unilaterala din partea concedentului,cand interesul public o cere,cu plata unei despagubiri juste si prealabile in sarcina concedentului,in caz de neintelegere fiind competenta instanta de judecata;
    b)prin rezilierea unilaterala a contractului de catre concedent,atunci cand concesionarul nu-si respecta obligatiile cu plata unor despagubiri  catre concedent  din partea concesionarului,modalitate care are caracter sanctionator;
   c)rezilierea unilaterala de catre concesionar atunci cand concedentul nu-si respecta obligatiile ce-i revin ,cu posibilitatea platii unor despagubiri catre concesionar;
  d) in cazul disparitiei dintr-o cauza de forta majora a bunului concesionat sau in cazul imposibilitatii obiective a concesionarului de a exploata bunul,prin renuntare, fara plata unei despagubiri.
Vreau sa recomand mai departe pentru doritori si practicieni ai dreptului cateva carti de drept administrativ

Dupa cum am mai spus aceasta carte se adreseaza studentilor facultatilor de Drept sau Drept si administratie publica.Ea este structurata pe 12 teme intr-un limbaj accesibil pentru studentii aflati la inceput.Cartea face referirew la institutii precum:Presedintele Romaniei,Guvernul Romaniei sau autoritatile administratiei publice locale.
carturesti.ro%20
Aceasta este doar o parte a ceea ce inseamna institutiile dreptului administrativ.Lucrarea lui Nita este structurata pe 19 capitole ,ea continand de la notiunile de baza in oricare ramura a dreptului,autoritatile administratiei publice centrale si locale dar si tot ceea ce inseamna functia publica si statutul functionarului public.



Acest tratat este ceva mai complex nemaifiind impartit pe volume,asadar cuprinde intreaga tematica a dreptului administrativ .Pe langa institutiile enumerate in prezentarile de mai sus cartea Verginiei Vedinas mai cuprinde si capitolele referitoare la Procedura contenciosului administrativ dar si teme care aduc in discutie Domeniul public,Contractul de concesiune publica dar si societatile din subordinea consiliilor locale care ofera serviciile publice.Acestea sunt carti consider eu destul de interesante pentru ca zi de zi vrem sa stim ce se intampla in administratie atat la nivel local cat si national ,dar si care este modalitatea de functionare a institutiilor angrenate in acest proces.






carturesti.ro%20

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Pacienta tacuta-Alex Michaelides

O privire asupra Drepturilor Copilului

Social-democratie si sindicalism