Vegetariana
Dacă-i răpeşti unui om obişnuit minciuna vieţii, îi răpeşti totodată
fericirea. Aceasta este una dintre replicile doctorului Relling în piesa
de teatru „Raţa sălbatică”, semnată de Henrik Ibsen. Sigur că, abia mai
târziu, morala unei vieţi ruinate se dezvăluie printr-o altă replică a
aceluiaşi domn Relling. Viaţa merită şi poate fi trăită atâta vreme cât
nu intervin alţi oameni pentru a-i strica fericirea şi armonia. Pentru a
încerca să scoată la iveală, cu alte cuvinte, adevărul cui? Căci în Vegetariana, romanul atât de faimos al lui Han Kang, fiecare încearcă să demonstreze un adevăr care curtează fanatismul.
Romanul lui Han Kang este structurat în
trei părţi cu voci diferite: în prima parte o vedem pe Yeong-Hye prin
ochii soţului, în a doua parte prin ochii cumnatului lui Yeong şi, în
cea de-a treia, sora lui Yeong-Hye este cea care va continua să
dezvăluie ce a adus trecerea timpului.
În Vegetariana,
tânăra Yeong-Ho decide într-o noapte că va înceta să mai mănânce carne
şi orice alt produs de origine animală. Decizia sa nu e justificată faţă
de soţul ei, domnul Cheong, decât prin mărturisirea de a fi avut un vis.
Reacţiile celor din jur construiesc şirul de întâmplări prin care
Yeong-Hye se vede nevoită să treacă. Violenţa celorlalţi şi reacţiile de
revoltă şi de repulsie totodată o fac pe aceasta din urmă să se retragă
şi mai mult în lumea interioară care se născuse printr-un şi dintr-un
vis.
Citești acest articol in aproximativ 4 minute
Dacă-i
răpeşti unui om obişnuit minciuna vieţii, îi răpeşti totodată
fericirea. Aceasta este una dintre replicile doctorului Relling în piesa
de teatru „Raţa sălbatică”, semnată de Henrik Ibsen. Sigur că, abia mai
târziu, morala unei vieţi ruinate se dezvăluie printr-o altă replică a
aceluiaşi domn Relling. Viaţa merită şi poate fi trăită atâta vreme cât
nu intervin alţi oameni pentru a-i strica fericirea şi armonia. Pentru a
încerca să scoată la iveală, cu alte cuvinte, adevărul cui? Căci în Vegetariana, romanul atât de faimos al lui Han Kang, fiecare încearcă să demonstreze un adevăr care curtează fanatismul.
Minciuna vieţii nu există decât ca formă de adevăr a unuia sau a mai multora. Un adevăr propriu
se naşte în mintea lui Kim Yeong-Hye, o armonie care se ţese din
straturile multiple ale unei boli psihice. O lume care nu poate fi
înţeleasă de ceilalţi, o lume care creşte în interiorul unor ţesuturi
din ce în ce mai impermeabile chiar dacă, în aparenţă, devin din ce în
ce mai străvezii.
Romanul lui Han
Kang este structurat în trei părţi cu voci diferite: în prima parte o
vedem pe Yeong-Hye prin ochii soţului, în a doua parte prin ochii
cumnatului lui Yeong şi, în cea de-a treia, sora lui Yeong-Hye este cea
care va continua să dezvăluie ce a adus trecerea timpului.
În Vegetariana,
tânăra Yeong-Ho decide într-o noapte că va înceta să mai mănânce carne
şi orice alt produs de origine animală. Decizia sa nu e justificată faţă
de soţul ei, domnul Cheong, decât prin mărturisirea de a fi avut un vis.
Reacţiile celor din jur construiesc şirul de întâmplări prin care
Yeong-Hye se vede nevoită să treacă. Violenţa celorlalţi şi reacţiile de
revoltă şi de repulsie totodată o fac pe aceasta din urmă să se retragă
şi mai mult în lumea interioară care se născuse printr-un şi dintr-un
vis.
Momentul care adânceşte ruptura dintre
Yeong-Hye, lumea din jur şi familia ei este, cu siguranţă, cel în care
tatăl ei devine violent, o loveşte şi încearcă să o forţeze să mănânce
carne. Felul în care, ca într-o cameră plină de oglinzi, niciunul dintre
cei din jur nu îi ia apărarea devine reprezentativ pentru derularea
ulterioară a evenimentelor. Drept replică, Yeong-Hye îşi taie cu un
cuţit încheietura mâinii, iar declinul continuă cu felul în care soţul
refuză să coopereze cu ceea ce e brusc diferit, în aparenţă de neînţeles
şi de nerezolvat.
Niciunul dintre
oamenii care ajung să interacţioneze mai târziu cu vegetariana Yeong-Hye
nu pare să o vadă cu adevărat, iar cumnatul său este cel ce se
foloseşte poate cel mai mult de ea în momentul în care decide să o
implice într-unul dintre proiectele sale artistice. Ceea ce se spune nu e
ceea ce se crede, iar felul în care frustrările acumulate într-o viaţă
de om ies la suprafaţă prin acţiuni şi gesturi surprinzătoare şi, cel
mai adesea, crude, ajută la ilustrarea unor portrete care nu compun nici
pe departe un profil al valorilor.
Vegetariana
lui Han Kang aduce laolaltă oameni care par să-şi cunoască nu doar
limitele şi visele, ci şi dorinţele la fel de egoiste pe care doresc să
le vadă îndeplinite cu orice preţ. Dacă ceva care, în opinia lor,
deviază de la cursul firesc al lucrurilor, dacă o răzvrătire se produce
fără permisiunea lor, atunci schimbarea nu poate fi decât o dovadă
supremă de egoism şi lipsă de raţiune. Minciuna vieţii este minciuna
frumoasă a fiecărui om în parte, cu condiţia ca nimeni să nu intervină.
Cheong, la rândul său, e un
reprezentant ideal al mediocrităţii. Aspiraţiile sale limitate sunt
dezvăluite chiar de el însuşi. Până şi soţia şi-a ales-o după aceleaşi
standarde care acum îl uimesc peste măsură, aşa cum o demonstrează felul
în care prin decizia soţiei sale de a deveni vegetariană descoperă o
altă persoană:
„- Nu puteam să las lucrurile alea să stea în frigider. N-ar fi corect.
Cum
e posibil să fie atât de egoistă? M-am uitat la privirea ei plecată, la
înfăţişarea ei de autocontrol. Însăşi ideea că ar mai exista şi această
altă parte a ei, una prin care făcea în mod egocentric cum voia, era
uluitoare. Cine-ar fi crezut că poate fi atât de iraţională?”.
Rutina
mult iubită a lui Cheong este întreruptă şi, de fapt, aruncată la coş
de transformarea subită a lui Yeong-Hye odată cu decizia pe care aceasta
o ia. Visul sângeros a cărui descriere o regăsim este singura
explicaţie a acestei hotărâri definitive: „hainele încă ude de sânge”,
„mâinile mele însângerate”, „sentimentul acela viu, îngrozitor de
straniu”.Mai multe detalii puteti gasi aici:http://bit.ly/2vu85kG
Comentarii
Trimiteți un comentariu